Sunday 11 October 2015

Uzur

Hari demi hari
ku lihat dia kian uzur.
Badannya semakin susut,
murung. 

Lesu kini mendiami dirinya
yang sukar untuk bergerak sini dan sana.
Memerlukan bantuan yang lain
walaupun untuk segelas air. 

Emosi sering terganggu.
Sukar untuk beradu.
Entah apa yang dikenangkan.
Aku sendiri buntu.

Mengelamun tak sudah.
Risau dan tak keruan.
Seolah-olah ada yang tidak kena,
pada jiwa dia,
pada hati dia.

Aku terkadang terbawa juga,
di dalam dunia kegelisahannya.
Aku cuba memahami dan selami
tetapi ternyata,
aku sendiri tidak mengerti. 

Jiwanya sungguh sukar difahami.
Bahkan ku rasa dia juga tidak mengetahui
apa yang tersirat di dalam hati
menjadikan dia sebegini. 

Dari apa yang ku lihat, 
semuanya terbatas. 
Tiada teman untuk berbicara,
sunyi,
tiada tempat untuk bercerita. 

Ku lihat dia semakin uzur.
Hari demi hari
dimamah waktu 
tanpa aku sedari. 

Hanya mampu menunggu
tarikh luput yang kini menghampiri,
untuk berjumpa dengan pencipta alam,
Dia yang Ilahi. 

26 Mei 2015, 11:59AM

-dz-

No comments:

Post a Comment